Představte si svět, ve kterém si večer sednete k televizní obrazovce a od konce školního dne nevidíte na světě nic jiného, než co vám přináší právě tenhle magický obdélník. A teď si představte, že jste ten, kdo potřebuje dát světu vědět o svém novém vynálezu - třeba multifunkčním otvíráku na lahvinky s pivem, který mimochodem umí i hrát melodii 'Když mě brali za vojáka'. Jak byste to udělali? Naštěstí, takový svět patří už nějakém tomu času minulosti. Dnes je tu digitální marketing, který spolu s tradičním marketingem vytváří způsoby, jak se dostat k srdcím našich zákazníků. Jaké jsou ale mezi nimi klíčové rozdíly? A který z nich je pro vás ten pravý? No, pojďme se na to podívat poté, co jsem minulý týden musela vysvětlovat Petrůvi rozdíl mezi Facebookovou reklamou a inzerátem ve vzpomínané televizi.
Rozkliknout webovou stránku jako byste rozbalovali zajíčka na Velikonoce? Jasně, každý den. Ale počkat, abych vám lépe vysvětlila, co je to ten digitální marketing. Už jen fakt, že právě čtete tyhle řádky na vašem smartphone, tabletu nebo laptopu, je důkazem, že digitální marketing je všudypřítomný. Je to magie internetu, která nám umožňuje komunikovat s naším publikem skrze různé kanály - máme tu e-maily, sociální média, SEO (optimizace pro vyhledávače, když jsme u těch složitějších termínů), PPC reklamy (platíme za kliknutí) a tak dále. A když si uvědomíme, že většina z nás tráví online více času, než je zdrávo, stávají se tyhle formy marketingu neodmyslitelnou součástí našich životů. Plus, digitální marketing je snadno měřitelný, což znamená, že uvidíte, kolik stojí, aby si Otakar klikl na reklamu s plyšovým medvídkem a kolik z toho pro vás vypadlo korun.
Něco na těch starodávných fíglech přece jenom bude, když je pořád používáme, že? Nesmrtelnost tradičního marketingu - to je něco jako ten trik s taháním ubrusu ze stolu, aniž byste shodili veškerý porcelán. Reklamy v televizi, rádiu, billboardy po celé olomoucké kotlině nebo letáčky, které mě znovu donutí vyjít z bytu a něco si koupit - to všechno jsou formy tradičního marketingu. Samozřejmě, tady už nemáme ty finty s online sledováním kolik nás stál jednotlivý zákazník, ale zase můžeme oslovovat širokou masu publika a navodit ten pocit známosti a důvěry. Navíc si pořád nějací lidé potrpí na fyzické věci – jako můj Petr, co by nevyměnil tištěné noviny za čtení na tabletu ani za nový gril na zabijačkové klobásky.
Pamatujete, když jsem se pokoušela prostřednictvím Facebooku prodat Naděždinu starou kolébku? Že jsem to nakonec rozdala sousedce, to je vedlejší, ale zajímavé bylo sledovat, jak mi sociální sítě začaly nabízet reklamy na dětské oblečení, hračky a další potřeby pro novorozence. Takhle nám digitální marketing umožňuje vytipovat si přesně to publikum, které bude mít o naše zboží či službu zájem – máme tu geolokační targeting, demografickou segmentaci a v neposlední řadě chování uživatelů. Prostě mi řekněte, kdo byl pisálek vaší poslední e-mailové komunikace, a já vám ukážu, jak na ten konkrétní typ zákazníka zaútočit e-mailem tak, že nakupovat budete chtít hned vy sami!
Když jsem byla malá, vzpomínám si, že táta vždycky zařídil, aby letáčky našeho rodinného obchodu s potravinami byly distribuovány přímo do naší malé vesnice. Tím pádem, když šla paní Marie pro rohlíky, tušila, že máme zrovna akci na domácí vejce. Tradiční marketing má ten úžasný kouzlo místní přitažlivosti. Osvědčený způsob, jak zacílit přímo na komunitu kolem nás. A i když dnes už paní Marie zřejmě bude mít Facebook, kde na ni čeká reklama na bio vejce dodávaná dronem, neměli bychom podceňovat sílu plakátů v místní knihovně nebo reklamy ve výtahu, která nám připomíná, že i v digitálním věku jsou některé věci stále konstantní - jako třeba naše skvělé zákazníky z města Olomouc.
Měření je jako když se snažím Petrův babičce vysvětlit, jak funguje můj chytrý telefon – musíte to mít promyšlené a srozumitelné. Takže ROI, nebo-li návratnost investic, nám ukáže, jestli se ty naše vložené penízky někam na to šílené marketingové kolotoči dostaly a hlavně se vrátily zpět k nám s trochou navíc. Ano, u digitálního marketingu to máme jako kdyby ušité přímo na míru. Můžeme vidět konkrétní data a analýzy a zjistit, jestli ta reklama na Twitteru byla spíše jako hod hodem do studny, nebo zda jsme si právě natrefily do černého. U tradičního marketingu to tak jednoduché není, ale nezoufejte. I když nemáme k dispozici sofistikované nástroje a analýzy, dá se i s pomocí dobré staré početní metody zjistit, jestli se investice do oněch billboardů opravdu vyplatila.
Nemusíte být meteorolog, aby jste tušili, kudy větr povane. To samé platí o marketinku. To, co dneska frčí na Instagramu, muže zítra dopadnout stejně úspěšně jako můj poslední pokus o domácí pečení chleba. Se sledováním a analýzou digitálního marketingu můžete přizpůsobovat své strategie a kampaně prakticky v reálném čase. Ať už je to skrz A/B testování (když nemůžu rozhodnout, jestli dám do dortu maliny nebo jahody, tak to prostě testuju a uvidím, co chutná lidem více) nebo skrze interakci na sociálních sítích, vždy můžete sledovat, co zákazníky baví, a to pak posílit. U tradičního marketingu je to, no, trochu víc retro. Pravděpodobně se nebudete schopni tak rychle adaptovat, ale stále můžete použít zpětnou vazbu zákazníků, abyste své strategie vylepšili.
Pokud je váš marketingový rozpočet úzký jako džíny, co jsem si koupila na začátku karantény a které už mi nesedí, pak je lepší se zaměřit na to, kde dostanete nejvíce 'bum' za své koruny. Digitální marketing může být ve srovnání s tradičními metodami cenově úspornější - nemusíte platit za výrobu a distribuci tisíců letáků, když můžete odeslat tisíc e-mailů s prakticky nulovou cenou za kus. Tradiční marketingové kampaně jako televizní reklamy nebo obří billboardy mohou mít větší dopad, ale také mohou být mnohem nákladnější. Někdy prostě musíte zvážit, jestli je to ten coctail nebo domácí limonáda, kterou chcete nabídnout svým potencionálním zákazníkům.
Já osobně mám ráda kombinace, jako je ananas na pizze nebo čepice s bambulí, když je venku třicet stupňů. Proto preferuji, když si digitální a tradiční marketing podají ruce. Pomocí integrované marketingové komunikace můžete vytvořit koherentní a konzistentní zprávu, která se dostane ke všem vašim zákazníkům, bez ohledu na to, jestli je obtěžují online reklamy nebo touží po dobré staré reklamě v rozhlase. Zkombinováním obou přístupů můžete rozšířit svůj dosah a zároveň posílit vztahy s vašimi zákazníky. Prostě si to představte jako duet Karla Gotta s Madonnou - nějaké to překvapení, ale vlastně skvělý mix, který vás donutí zaposlouchat se.
Tak a dost bylo rozhodování mezi chlebem a rohlíky, digitálním nebo tradičním marketingem. Možná jste nyní v lepší pozici pochopit, jaký druh marketingu se vám vyplatí použít. Se vzestupem digitální éry nezapomínejme na hodnotu tradičního přístupu, jenž dokáže přinést tolikovou autentičnost a osobnost. Stejně jako když dávám dohromady rodinný oběd - vezmu trochu od každého a uvidím, jaké to máme výsledky. A nezapomeňte, že marketing, stejně jako život, je o zkoušení nových věcí. Takže co už, dejte na svou vnitřní marketingovou guru a uvidíme se na digitálních dálnicích nebo na křižovatce u rohové pekárny.