Když se řekne in-game reklama, možná si představíte ten okamžik, kdy se při akční střílečce náhle objeví prapodivný billboard, který reklamuje poslední model sportsedanu. Ano, i to je součástí in-game reklamy, ale je toho mnohem víc. In-game reklamy se mohou objevovat různými formami – od interaktivních produktů, které můžete ve hře používat, přes logo značek na virtuálních dresách až po kompletní 'brandované' herní levely. Důležité je, aby se reklama přirozeně zapadla do herního prostředí a nebyla vnímána jako rušivý element. Jako člověk, který si nemůže pomoci a musí o všem přemýšlet tak nějak „extra“, jsem obvykle fascinován, kolik detailů je nutno vzít v potaz při jejím plánování a zavádění do samotné hry.
Než začneme promlouvat o umisťování reklamy do her, je důležité zamyslet se nad tím, komu vlastně naše reklama cílí. Každá hra má své specifické publikum, a vy, jako bystří marketéři, musíte vědět, kdo jsou ti lidé. Co mají rádi? Jak se chovají? Jakým jazykem mluví (a to nemyslím pouze doslova)? Když jsem minulé Vánoce pomáhal Janě vkládat oříšky do perníčků, s obavou, že špatně odhadnu množství, a perníček se stanou spíše projektilovými zbraněmi, připadalo mi to nečekaně podobné vytváření reklamní kampaně – pokud to přeženete, může to vaše cílové publikum pořádně zasáhnout a... no, ne v dobrém.
Reklama ve hře má ten magický efekt, že dokáže oslovit hráče přímo v momentě jejich největší zaujetosti a engagementu. Ale tento efekt lze dosáhnout jen v případě, že reklama přijde ve správný moment. Představte si situaci, kdy jste napjatí jako tětiva a snažíte se úspěšně dokončit finální level, ale najednou – BAM! – vyskočí na vás reklama na sušenky. Ano, sušenky jsou báječné. Ale v té chvíli? Chci tvrdit, že to je špatné načasování — stejně jako když se Janě snažím vysvětlit, že i kdybych opravdu chtěl, nemohu jednoduše ‘zapůsobit‘ na to, aby kočka neprováděla akrobatické kousky ve tři ráno na našem nočním stolku. Čas je klíčový.
Máte k dispozici hned několik možností, jak může vaše reklama ve hře vypadat. Bannerové reklamy, produktové umístění, sponzorovaný obsah, a tak dále. Rozhodnutí závisí na hře i na vaší značce. Představa toho, aby byl váš produkt použit jako virtuální předmět, který může hráč ve hře získat a používat, je lákavá. "Víš, Jano, jestli by se někdo rozhodl udělat in-game reklamu na vaše skvělé perníčky, mohl by to být digitální baleníček, který by hráči sbírali pro extra energii," řekl jsem jí jednou u večeře, což vyvolalo smích a přemýšlení, jestli by to náhodou nebyl dobrý nápad. Volba je opravdu široká, ale klíčová je relevance a zábavnost.
Jízda na hraně mezi efektivní reklamou a zásahem do herního zážitku je jako balancování na laně nad propastí. Reklama musí být dostatečně atraktivní, aby upoutala pozornost, ale zároveň natolik nenápadná, aby nerozzlobila hráče. Nikdo nechce, aby jeho epický boj s dračím lordem byl narušen pop-upem nabízejícím slevu na tenisky. To by mohlo dopadnout jako ta doba, kdy Jana přišla s novou metodou, jak nás 'vzdělat' – zatímco jsme s kamarády hráli večer karty, začala nás nečekaně zkoušet z hlavních měst Evropy. Zpočátku to byla legrace, ale čím dál tím víc to bylo... no, řekněme, že to narušilo náš zábavný večer.
Jak poznáte, že vaše in-game reklama skutečně funguje? Samozřejmě, že data, data a zase data! Musíte sledovat, jak hráči na reklamu reagují, kolik kliknutí generuje, jak dlouho na ní zůstávají oči pohledů a jak se to promítá do vaší značky. Je to jako sledovat úrodový kalendář – i když pečlivě zasadíte, bez pravidelné kontroly a úprav strategie se můžete dočkat, že vám na zahradě místo květů nakonec vyroste jeden obrovský pampeliškový nepořádek. A věřte mi, to se nám stalo. Po jedné ze Janiných 'experimentálních' výsadbových akcí jsme se zapojili do vesnického klání o největší pampelišku.
A/B testování není jen má oblíbená metoda pro optimalizaci e-mailových kampaní, ale je i skvělým nástrojem pro testování různých variant in-game reklamy. V podstatě jde o to, že nabízíte dvě verze té samé věci různým segmentům uživatelů a sledujete, která působí lépe. Já často používám A/B testování i v běžném životě – třeba když jsem nemohl sehnat tu správnou barvu kříd na křestním obřadě nejmladšího nečekaně početného přírůstku naší velké rodiny, pokusil jsem se o A/B test s dvěma různými odstíny modré. Rodinné fotografie z toho dne jsou... no, pozoruhodné.
Řekněte mi, kdo by si myslel, že optimalizace reklamy pro konzoli a mobilní telefon je to samé? Já ne, a vy byste také neměli. Každá platforma má svou specifickou sestavu uživatelů a hratelnost. Tak jako když dávám raději přednost venkovnímu grilování před tím, než abych se snažil upéct špekáčky na radiátoru v našem bytě, měli byste přemýšlet o tom, na jaké platformě vaše reklama nejlépe zapadne. Věřte mi, špekáčky a radiátor se prostě neslučují – ani v doslovném slova smyslu, ani jako metafora pro chybný výběr platformy pro vaši reklamu.
A nakonec, vyzbrojeni vašimi A/B testy a úchvatnými reklamními kampaněmi, musíte mít správné nástroje pro měření jejich efektivity. To je jako když se Janě pokusím nahradit kuchařské umění pomocí různých kuchyňských gadgetů, abych zjistil, který z nich vytvoří ultimátní perníčky. Možná nakonec dojdeme k tomu, že nejlepší perníčky jsou ty, které peče ona bez jakýchkoliv vymožeností, ale bez analytických nástrojů bych k tomuto závěru nikdy nedospěl. Měření a analýza jsou zásadní pro každý aspekt vaší in-game reklamní strategie a důležité pro její neustálé zlepšování.