Podívejte se kolem sebe. Internet se stává prostředníkem největších obchodních úspěchů a galiby ve světě marketingu. Kdo by to byl řekl, že i ten neozdobený krámek na rohu může mít e-shop? Ale to je magie internetového marketingu drahé moje. Jenže, abyste mohli rozjet tenhle virtuální kolotoč, je nutné se nejdříve naučit pár triků, jak při tom nepřijít o všechny penízky na cukrovou vatou, což by byla škoda, nemyslíte?
Představte si internetový marketing jako vaření. Potřebujete dobrou recepturu a správné suroviny, aby vám z toho vyšel pořádný guláš. Na začátek se zaměřte na základní kameny internetového marketingu, jako je SEO (Search Engine Optimization), content marketing, PPC (Pay-Per-Click) reklamy a social media marketing. Vytvoření správné kombinace těchto prvků může znamenat rozdíl mezi bezvýznamným webem a digitálním impériem.
Využití SEO vám umožní stavět pyramidu vaší online přítomnosti kámen po kameni. Zaměřte se na klíčová slova, která váš ideální zákazník hledá, budujte kvalitní obsah a nezapomínejte na konzistentní zpětné odkazy. Je to jako sázet stromy. Každý dobře zvolený a vysazený klíčový termín může za několik let poskytnout stín pro vaši značku. A věřte mi, když se dvakrát v roce snažím odstranit nepotřebné věci z dětských pokojů Naděždy a Otakara, vím, že vytvářet prostor je zásadní!
Aby vás lidé slyšeli, musíte jim něco povědět. A to něco by mělo být zábavné, poučné a hodnotné. Když píšete blog, natočíte video nebo publikujete příspěvek na sociálních sítích, pamatujte, že vytváříte obsah s cílem navázat na své publikum. Jako když pečete nejlepší koláč k nedělní kávě – musí to být tak dobré, že si pro recept přijdou i sousedi. A věřte mi, mám s tím zkušenosti. Minule jsem pekla, a to jsem se předtím považovala skoro za anti-talent v kuchyni!
S PPC reklamami si můžete hrát jak s legem, ale pozor, ať si nezablokujete prsty. Dávejte pozor na to, kolik utrácíte, komu vaše reklamy zobrazujete a na jaký druh konverze (návštěvníků) cílíte. Je to jako nakupování se slevovými kupóny – musíte vědět co a kde koupíte, jinak se vám z velké události stane velká ztráta.
Sociální média jsou jako obří večírek, kde máte šanci ukázat svůj nejlepší outfit a získat nové přátele. Se správnou strategií můžete vytvářet silné vztahy se zákazníky a získat obdivovatele vaší značky. Jenže pozor, komunikace musí být autentická a přirozená. Když jsem se snažila učit Naděždu, jak se chovat ve společnosti, neustále jsem opakovala, že upřímnost a přirozenost jsou klíčem k srdcím lidí. Totéž platí i tady.
E-mail marketing může působit jako vykopávka z pravěku, ale i v dnešní době je to super nástroj. Správně nastavená e-mailová kampaň může být jako dobře zacílený šíp – trefí se přímo do bullseye vaší cílové skupiny. Posílání e-mailů bez strategie je jako posílání lahví s vzkazem do oceánu – nikdy nevíte, kdo to najde a jestli vůbec.
Když už jste se ponořili do světa internetového marketingu, je zásadní sledovat, co funguje a co ne. Užití analytických nástrojů a KPI (Key Performance Indicators) je jako hrát hru "teplý-studený". Musíte poslouchat data a rozumět tomu, kam vás vedou. Jen tak budete schopni kvést a růst v digitální džungli. Ak chcete růst, nemůžete přestat sledovat svou cestu – a aby to nebylo příliš suché, vemte si ku srdci, že to je důležité jako udržet balanc na kole, když se učíte jezdit.
Jedno je jasné, svět se točí a společně s ním se točí i digitální kolotoč. Jak říkával můj děda, buď jdete s dobou, nebo za ní zůstáváte. A v internetovém marketingu to platí dvojnásob! Naučte se nové trendy, experimentujte a nebojte se chyb. Jednou chybou nic nezkazíte, a pokud ano, chápejte to jako lekci. Stačí se podívat na to, jak se děti učí smyčit – s každým uzelkem a chybou jsou blíž k tomu, naučit se to perfektně.
A to je zkrátka to, co dělá z internetového marketingu takovou výzvu. Snaha najít to pravé spojení mezi kreativitou, analytickým myšlením a lidským přístupem. Takže jestli chcete, aby vaše firma nebyla jen další hrstkou písku na pláži internetu, vezměte tyto rady k srdci. Opatrujte svou virtuální zahradu a buďte připraveni, jakmile vykvete. A nezapomeňte, i malá semínka mohou vyklíčit do nádherných květin!